יום חמישי, 23 באפריל 2009

טהרת המשפחה
אשה המוסרת נפשה לצניעות-עושה רעש ושמחה גדולה בשמים.

ככל שקשה קיום המצוה על האדם, וככל שדרוש לקיומה מסירות נפש רבה-כן גדול שכרה, ומאושר המקיימה בעולם הזה ובעולם הבא.

כמה רעש בשמים ושימחה ונחת רוח נעשה לפני ה' יתברך, ומלאכי השרת באים לפני הקדוש ברוך הוא ואומרים לו : איזה בריה נפלאה יש לך בעולמך, בריה קלה מבשר ודם עומדת, מיצגת את דת קודשך ללא בושה, אלא בגאוה. אינה נסחפת בזרם הקלוקל, שומרת על דרך אימותנו הקדושות. וביותר החוזרת בתשובה, שהיתה עד כה בחברה קלוקלת, בלבוש שלא צנוע ופרוץ כחברותיה, ופתאום מחליטה : עד כאן. אני משנה את דרכי ומהיום מופיעה ברחוב בלבוש צנוע בלבד. ואינה שמה לב ללעג, לקיפוח פרנסה לתמיהת העולם על שינוי דרכה, והרי מהיום הרי היא שיחה בפני הבריות. כמה רעש זה עושה בשמים שאין לשער כלל.

ועל זה נאמר שבמקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים יכולים לעמוד

חוקי היהדות מקדשים את חיי המשפחה. מרוממים את הקשר שבין איש לאשתו מהרמה הגופנית-הבהמית אל רמה גבוהה של קדושה, טוהר והתעלות. היהדות אינה שוללת, חלילה, את חיי האישות. היא רק דורשת להעלותם ולקדשם. גישה זו מעניקה תוכן אחר לגמרי לחיי המשפחה.

"רבי מאיר אומר: מפני מה אמרה תורה נידה לשבעה? מפני שרגיל בה וקץ בה; אמרה תורה: תהא טמאה שבעה ימים, כדי שתהא חביבה על בעלה בשעת כניסתה לחופה" (מסכת נידה לא,ב)

במשך דורות רבים עמדו רבים מאומות העולם והשתאו למראה של המשפחה היהודית. לא אחת ניסו הללו להבין את הקסם שבה, את השלוה שלה ואת האושר שהיא מעניקה.

עד עצם היום הזה, גם כאשר העולם כולו עומד חסר-אונים בפני מכת הנישואין ההרוסים - מהווה המשפחה היהודית המקורית סמל של יציבות, טוהר ונאמנות. עד עצם היום הזה מתקנאים רבים באושר המופלא של האנשים המנהלים חיי משפחה יהודיים.

סודה של המשפחה היהודית טמון במערכת המצוות הכלולה במושג "טהרת המשפחה". מערכת זו שומרת על רעננות חיי הנישואין, מגינה על בני הזוג ומעניקה בכך אושר ויציבות.

מצוות טהרת-המשפחה מהווה את ההמחשה הטובה ביתר לכך, שמצוות הבורא הן גם המפתח לחיים בריאים, יפים, מהנים ומאושרים בעולם-הזה. אמנם, לא בשביל זה אנו מקיימים את המצוות. אנו מקיימים אותן מפני שכך ציוונו בורא-העולם. אולם זה מרגש למדי לראות, עד כמה חופף מילוי רצון ה' את האושר הגופני והנפשי כאן בעולם הזה.

חוקי היהדות מקדשים את חיי המשפחה. מרוממים את הקשר שבין איש לאשתו מהרמה הגופנית-הבהמית אל רמה גבוהה של קדושה, טוהר והתעלות. היהדות אינה שוללת, חלילה, את חיי האישות. היא רק דורשת להעלותם ולקדשם. גישה זו מעניקה תוכן אחר לגמרי לחיי המשפחה.

תקופת הנידות שבה הופכים יחסי האיש והאשה ליחסי אח-אחות מרעננים מידי חודש מחדש את חיי הנישואין. הם מחסלים את השיגרה והשיעמום, פגעים שזוגות כה רבים בעולם המודרני סובלים מהם. חיי האישות המתחדשים עם תום ימי הנידות הם צעירים יותר, עמוקים יותר ואציליים יותר.

עובדה זו מלמדת על התבונה העמוקה הטמונה במצוות טהרת-המשפחה, פשוט מהבחינה הארצית. חוקרים מהוללים רבים ששמעו על חוקי הטהרה לא הסתירו את התפעלותם. רופאה נודעת, לא יהודייה, מאנגליה, שהקדישה שנים רבות לחקר בעיות האשה והמשפחה, כתבה במחקרה: "שמעתי על חוקי הדת היהודית - זהו החוק המתקדם ביותר בעולם בשטח זה. אלה שסידרו את חייהם לפי חוקים אלה - הם מאושרים".

אולם, כאמור, חשיבותם העצומה של דיני הטהרה אינו מצטמצם רק בכך, שהם מעניקים אושר למקיימיהם. תכונה חשובה הרבה יותר שיש בטהרת-המשפחה היא - הבטחת השתמרותה של טהרת העם היהודי!

הילדים הנולדים המקשר המושתת על טהרת-המשפחה הם עדינים יותר, טהורים יותר, מרוסנים יותר ומוכשרים יותר. ליבם פתוח יותר אל הרוחניות ואל הקדושה והם נמשכים פחות אחר התאוות הגופניות והחמרנות. כבר מרגע לידתם יש להם נתונים יהודיים טובים יותר.

לעומת זאת, ילדים שנולדו מקשר בלתי טהור - חסרים סגולה זו. הם יכולים להיות פקחים ונבונים, אולם יחסר להם טוהר נפשי מסויים.

מבחינה זו נגרם להם נזק נפשי (מלבד הנזק הגופני, דבר שעליו מצביעים רופאים רבים) בלתי ניתן לתיקון.

הורים בישראל חייבים לזכור את משמעות האחריות המוטלת עליהם. במעשיהם הם קובעים את גורל ילדיהם ונכדיהם עד סוף כל הדורות. אי-הקפדה על דיני טהרת-המשפחה מהווה גם מעשה בלתי מוסרי. היא שוללת, במידה ידועה, את יכולת הבחירה-החופשית של הילדים, בכך שכבר מרגע לידתם חסירה להם אותה טהרה יהודית. זו אחריות כבדה ביותר המוטלת על ההורים.

המאמץ הנדרש לשם קיום דיני טהרת-המשפחה - והוא אכן מאמץ די רציני, ביחוד למי שלא הורגל לכך - הוא אפסי וחסר-ערך לעומת התועלת הבלתי-ניתנת-למדידה הבאה על-ידה ולעומת האושר שהיא מביאה למשפחה כולה. בני-זוג שיתחילו להקפיד על שמירת טהרת-המשפחה ימצאו את עצמם בתוך זמן קצר אסירי-תודה לאבינו שבשמיים על שהעניק לנו את חוקי-החיים הללו.

חוקי טהרת-המשפחה מהווים אחד המרכיבים החשובים של המשפחה היהודית. לאלה יש להוסיף את גישתה הכללית של היהדות כלפי התא המשפחתי. היהדות רואה בתא-המשפחתי אבן-יסוד שעליה נבנה עם ישראל. תפקידי האיש והאשה בבית היהודי הם תפקידים מקודשים, המושתתים על כבוד הדדי רב, על נאמנות, ועל מחוייבות עמוקה של האחד כלפי השני. בית כזה מגדל ילדים יהודיים בריאים בגופם ובנפשם המביאים אושר להוריהם ולבני משפחתם.

היהדות מלמדת את ההורים לראות את הברכה הגדולה שבכל ילד שנוסף למשפחה, את הזכות הנפלאה שבדבר ואת האושר שכל ילד מביא. היהדות מתנגדת בתקיפות לנורמה המשונה של משפחות קטנטנות ורואה בה עיוות חמור וטעות יסודית בעצם ההתייחסות כלפי הילד. ילדים אינם נמדדים במונחים של כסף ושל נוחות. חלילה לנו לערב שיקולים כאלה בכל הקשור להבאת עוד ילד יהודי לעולם.

כל ילד בבית פירושו - עולם נוסף. הוא מרחיב ומעשיר את עולמם של ההורים ושל כל בני הבית ומביא לכולם אושר רב יותר. הנטל הכלכלי והמאמץ הפיסי והנפשי הנדרש כדי לגדל ילד נוסף בבית - אינו עומד בשום יחס מול הברכה והאושר שהילד מביא. וחשוב לזכור, סוף סוף, כי ישנו מי שזן ומפרנס את הבריאה והוא גם יתן בידי ההורים את הכוחות והמשאבים הדרושים כדי שלא יחסר להם ולבני-ביתם דבר. אדרבה, ילד נוסף זה עשוי להביא הרחבה בלתי צפוייה, גם ביחס למצב שהיה קיים בטרם נולד.

כך, בטהרה ובהתייחסות הראוייה כלפי התא-המשפחתי, נבנית ריקמת-היסוד של עם ישראל וכך יהיה מובטח אושרו של כל יהודי, גבר ואשה, ילד וילדה, נער וזקן. כך גם יהיה מובטח עתידו הנצחי של העם היהודי.
טהרת המשפחה היא יסוד הבניין של עם ישראל, עליו שמרו משך כל הדורות במסירות נפש.
טבילת הנשים היא יסוד לחיי המשפחה היהודיים, נשים רבות מכלל ישראל טובלות מידי חודש במקווה לאחר תהליך מדוקדק של בדיקה ונקיון.
קצת על הנידה
א. איסור נידה הוא איסור כרת.

ב. טומאת הנידה אינה מסתלקת אפילו על ידי רחיצה בכל מימות שבעולם או על ידי כל כלי הרחצה-והסבונים הריחניים למיניהם, כיוון שכל הנ"ל הם ניקיון ואילו טהרה מושגת רק על ידי טבילה במקווה בלבד.

ג. הריחוק בזמן הנידה הוא רק מבחינה מעשית, אבל לא מבחינה רגשית, ואדרבא זה הזמן לשמוע לעודד ולחזק זה את זה כיוון שיש בזה הוכחה על הערכה וכבוד ללא תאווה עצמית.

ד. טהרת המשפחה מביאה לידי חיזוק וחידוש הקשר והמשיכה בין הבעל לאשתו, בחיי הטהרה יש חידוש ורענון תמידי.

ה. אימותינו מסרו את נפשן כדי לקיים את מצוות הטבילה, ובתפוצות ישראל בגולה אפילו טבלו בקרח ובמים קפואים. כיום ניתן לטבול במקוואות מפוארים ומחוממים.

ו. ניתן באמצעות הרבנות והמועצה הדתית המקומית בכל ישוב, לקבל הדרכה בדיני הטבילה ושאר פרטי טהרת המשפחה.

מהו מקווה?

מקווה טהרה הינו אגן טבילה המשמש לטהרה לצרכים הבאים: טהרת כלים חדשים, טבילת הגר עם הצטרפותו ליהדות, טהרה בערב חג וטהרת המשפחה.
"אך מעין ובור מקווה מים יהיה טהור"... מפסוק זה נלמדו דינים רבים הקשורים לסוגי מקוואות וכשרותם.

יש ארבע צורות עקרוניות, היכולות להוות מקום טהרה:

  • מעין.
  • מקווה.
  • ים.
  • נהר.

בהתאם להלכה על המקווה להכיל 40 סאה של מי גשמים עומדים לצורך טבילת כל הגוף בבת אחת.
המקווה המודרני מצויד במקלחות ובאגני טבילה בהם נשמרת איכות המים במטרה לשמור על היגיינה ובריאות הציבור.

ההיגיינה במקווה

במקוואות מבוצע תהליך של סילוק גורמים מזהמים באמצעות חומרים כימיים או אחרים בהתאם להוראות משרד הבריאות. במקוואות נדרשת הקפדה שטיב המים וצלילות תהייה זהה לזו של מי השתייה.

מה להביא למקווה?
מגבת, מספריים לצפרנים, מקצצי צפרנים, אציטון להורדת לק, משוף או אבן להסרת עור קשה ויבש (אם יש...), מסרק רגיל ומסרק סמיך, מראה קטנה, ספוגים ומטליות לרחצה, סבון, שפופרת שמפו נטול שומן.

הנחיות לפני הטבילה

  • הסירי טבעות, עגילים, וכל התכשיטים מעליך, עדשות מגע, שיניים תותבות וכל מה שניתן להסיר.
  • גזרי צפורני ידיך ורגליך ונקי אותן היטב.
  • רחצי היטב כל גופך, כולל המקומות המוסתרים וקמטי הגוף ביסודיות.
  • חפפי ראשך במים חמים.
  • סרקי - והפרידי - היטב כל שערות שבגוף.
  • הסירי כל צבע מהפנים, מהשפתים, מהעינים ולק מהציפורנים.
  • צחצחי שיניים במברשת. הקפידי שלא תישאר בהן שום פסולת.
  • נקי נחירי האף, האוזנים והטבור.
  • בדקי היטב, האם אין על גופך הגלדת פצע, לכלוך או משהו דביק והסירי אותם.

תפילה לאחר טבילה במקווה

ריבונו של עולם בלב רגיש אני מקיימת מצות טבילה לשם טהרה. השתדלתי להיות נאמנה למצוותיך ומצפה לישועתך. וכשם שמי המקוה מטהרים אותי מבחינת רוחנית, כך אני מתפללת אליך שתשטוף מעלי כל עבירה ועוון וכל עצב ויגון.

ריבונו של עולם אשר בידך נפש כל חי.
חונן אותי ואת בעלי ובני המשפחה, ואת כל קרובי, ואת כל עם ישראל, מברכותיך לחיים ארוכים, בריאות, אושר, מזל טוב, נחת מבנים, ותשרה עלי את רוחך הטהורה ושכינת קודשיך, יהי רצון שיהא ביתנו בית של, שלום ואהבה ואחווה, וחסדך לא יסוד, מעמנו לנצח, ואהיה תמיד הראויה לטהרה, ולנשיי עמך בית ישראל אמן!

קישור להרחבת ידע הנושא

הדינים בנושא הטהרה רבים מאוד!!!

אל תהססי לשאול ולקבל הדרכה מוסמכת מרבנים - אחרי הכל בדברים כאלו עדיף ללכת על בטוח שלחי שאלה לרב.

אירגונים לקבלת הכוונה בנושא טהרה:

  • "המרכז הארצי לטהרת המשפחה" - 02-5827383.
  • "הידברות" - 03-6166614.
  • "שופר" - 03-6777779.
  • "ערכים" - 03-5793035.
  • "מרכז מידע יהדות" - 03-5811911.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה